27.10.08

Ketidakpastian

Dalam kedinginan awal pagi, aku bangkit. Dari lena yang sangat membelai. Bersugi. Mengangkat wudhuk. Berdiri tegak menghadap kiblat. Memasang niat. Lalu mengerjakan solat. Secukup rukun.

Selesai salam. Maka, aku menadah tangan berdoa.

Ya Allah, sesungguhnya aku mohon pilihan-Mu dengan ilmu-Mu, dan aku mohon kepastian kepada-Mu dengan kekuasaan-Mu, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa, Engkau Maha Tahu dan Maha Mengetahui segala yang ghaib.

Ya Allah, jika Engkau mengetahui urusan ini baik bagiku, untuk agamaku, untuk penghidupanku dan akhir kesudahannya kelak, maka takdirkanlah dia bagiku dan mudahkanlah dia bagiku, kemudian berilah dia berkah bagiku.

Dan apabila Engkau mengetahui pekerjaan itu buruk bagiku, untuk agamaku, untuk penghidupanku dan akhir kesudahannya kelak, maka singkirkanlah dia daripadaku dan hindarkanlah aku daripadanya. Takdirkanlah hal-hal yang baik bagiku di mana kebajikan itu berada, kemudian berilah aku menyenanginya.


.

5 comments:

paiseh said...

berserah segala2nya padaNya jalan terbaik..

lynn saleh said...

ko dapat offer tempat lain ke tok?

tasekM said...

amin.

indah-chan said...

alhamdulillah..

insyaAllah kita semua diberkatiNya, Kuasa Yang Agung.

Tawakkal tu 'AlalLAH.

citra rasa said...

amin... semoga ditunjukkan jalan olehNya