28.10.11

Otak-otak bersalut niat murni sayuran berklip lidi








Tuan-tuan dan puan-puan,

Hari ini, Chef nak kongsi dengan U all semua cara nak membuat otak-otak. Resepi ini dinamakan otak-oatak bersalut niat murni sayuran berklip lidi. Sebelum menyediakan bahan-bahan, pastikan U all semua ada kelengkapan memasak yang mencukupi dan ada minat untuk memasak dengan didorong dengan semangat maju jaya dan maju kendiri yang tinggi. Ini pra-syarat utama untuk U all. Pastikan diri U all bersih dari hadas kecil dan hadas besar. Pakai apron dan pakai tutup kepala. Chef nasihatkan hendaklah membasuh tangan sebelum memulakan aktiviti memasak dan ambil wudhuk adalah lebih afdhal. U all mulakan dengan Bismillah. Baik, ini bahan-bahannya ye...

Tuan-tuan dan puan-puan,
Satu kilogram ikan tenggiri di ambil isinya. Kalau U all nak pakai ikan lain pun takpe. Sardin misalnya pun boleh. Ikan bilis tidak digalakkan. Satu kerja pulak nak mengupasnya. Kalau U all ada anak ikan lagi bagus. Kemudian, satu biji kelapa parut. Kelapa parut ye. Bukan tangan yang berparut atau muka berparut. Kalau U all nak nampak gangster masa masak, U all parut la sikit pipi U all bagi nampak ganas kat dapur. Enam biji cili merah ditumbuk. Cili merah tu jangan rigid sangat enam biji. Lebih pun boleh kalau nak pedas. Ada juga suka yang pedas ye.. Lima batang serai ditumbuk. Elok kalau serai ni serai yang ditanam sendiri ye. Beli serai di kedai seolah-olah membeli cat untuk cat rumah jiran. Tiga sentimeter kunyi hidup ditumbuk. Ukuran ini penting untuk mengekalkan warna kuning yang tidak terlampau dan tidak terlalu kuning yang mengakibatkan juandis (penyakit kuning). Faham semua?!!!

Tuan-tuan dan puan-puan,
Kita sambung bahan-bahannya. Satu gram jintan manis ditumbuk. Elok ditumbuk berbanding diblender amaun yang sikit begini. Sehelai daun kunyit dihiris halus. Daun kunyit cari yang segar. Jangan ambil dari rumah jiran. Garam secukup rasa. Daun kelapa. Lidi secukupnya.

Tuan-tuan dan puan-puan,
Itu bahan dia. Jadi, untuk membuatnya mulakan dengan Bismillah. Apa-apa perbuatan pun kita kena niat dan mulakan dengan nama Allah. Kemudian, doa untuk memulakan bagi memasak atau memulakan pekerjaan. Baik, tadah tangan baca ini.. "Ya Allah, aku memohon kepadaMu kebaikan pekerjaan ini dan segala yang ada di dalamnya dan aku berlindung kepadaMu daripada keburukan pekerjaan ini dan segala keburukan yang ada di dalamnya.. Sesungguhnya di atas sesuatu itu, engkaulah yang Maha Berkuasa menentukannya." Seusai membaca doa, bolehlah U all memulakan aktiviti memasak. Mula-mula tumbuk ikan, kelapa parut, kunyit hidup, cili merah, serai dan jintan manis. Tumbuk di sini bukan untuk cari gaduh atau saja-saja tumbuk ye. Tumbuk di sini bermaskud semua bahan tadi agar dapat bergaul dengan mesra dengan halus. Kemesraan itu penting ye untuk mewujudkan suasana persekitaran yang harmonis. Gaulkan dengan garam sehingga rata ye.

Baik. Tuan-tuan dan puan-puan.

Sementara bahan gaulan tadi menjadi mesra, U all bolehlah buat kerja lain ye seperti draf surat kepada Pengarah Jabatan Kulinari Malaysia atau membuat memo dalaman kepada semua yang terlibat dalam GIS. U all janganlah membuang masa ye. Jadi, boleh dua kerja dalam satu masa. Baik, U all boleh sambung, ambil sesudu besar dan bungkus ikan dengan dua helai daun kelapa yang ditemukan dan klip kedua-dua sisinya. Semasa nak klip tu U all bacalah selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Buat sehingga habis dan panggang di atas api sederhana sehingga masak. Semasa memanggang eloklah beristighfar banyak-banyak memhon keampunan dariNya.

Tuan-tuan dan puan-puan,
Taraaaaa!!! Hidangan boleh disajikan. Tapi isunya di sini di mana kedudukan sayuran? Baiklah, Chef berpendapat sayuran tak perlu digaulkan sekali kerana semasa meratah otak-otak itu tadi silalah berulamkan ulam raja atau kacang botol sebagai pelengkap resepi. Itu saja. Baik, Chef undur diri dulu. Jumpa di lain rancangan.


http://www.attoch.blogspot.com/


.