7.10.11

Monolog Jumaat

Dah lama tak update blog ini. Rindu nak menulis.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Kepada pemilik kenderaan BFY 9596
Sila alihkan kenderaan anda sekarang!!

Jika kau mempunyai kuasa. Janganlah kau mempergunakan kuasa itu untuk kepentingan kau sendiri. Jika kau mahu membuat keputusan, lebih elok kau pastikan keputusan yang kau buat itu tidak mengecilkan atau mencuit perasaan orang lain. Kau harus dengar dari kedua belah pihak. Bukan hanya satu pihak tanpa memanggil pihak yang sau lagi. Itu berat sebelah namanya.

Isu kenderaan tidak datang pada waktunya dan isu pengurusan masa yang kurang baik adalah dua isu yang berbeza tetapi saling berkait. Kau jangan sekali-kali menjatuhkan hukuman yang tidak adil. Adil di sini bermaksud meletakkan sesuatu di tempat yang hak. Kalau kau menyuap makanan kau melalui lubang hidung, itu tak adil namanya. Tapi kalau kau jatuh sakit atau gering yang tak boleh makan ikut mulut itu perkara lain.

Jangan tanya orang apa perlu dibuat jika sesuatu pelan A yang dirancang itu tak menjadi. Kau harus ada pelan B sebagai pelan alternatif. Jangan pula kau buat terpinga-pinga dan buat rasa tak bersalah. Sebaik-baik manusia adalah manusia yang memberi manfaat kepada manusia yang lain. Secara tuntasnya, hanya dengan mata orang lain dapat menilai diri kita ini siapa. Fikir-fikirkanlah. Sekian sampai jumpa. Dalam hari yang sama rancangan yang sama.


.

No comments: