18.10.11

Do the thing right


"Pernahkah anak awak masuk wad sebelum ini?" Tanya Doktor Pelatih perempuan yang rambutnya serabut itu kepada awek saya.


"Tak pernah." jawab awek saya.

"Berapa umur dia puan?" Tanya Doktor pelatih perempuan yang rambutnya serabut itu kepada awek saya.

"Lima bulan." Jawab awek saya.

"Dia ada demam ke.. batuk-batuk ke.. " Tanya Doktor Pelatih perempuan yang rambutnya serabut itu kepada awek saya.

"Ada. 2 hari lepas. Tapi sekarang dah ok. " Jawab awek saya.

"Pernahkah anak awak masuk wad sebelum ini?" Tanya Doktor Pelatih perempuan yang rambutnya serabut itu kepada awek saya.

[telefon doktor berbunyi...]

"Sekejap aaaa..." kata Doktor Pelatih perempuan yang rambutnya serabut. Kemudian, bercakap di dalam talian telefon bimbitnya.

Lamaaaaaaaa...... Kami tunggu. Dia ke hulu ke hilir. Entah apa urusan saya pun tak faham.

Kemudian.

Dia datang kembali. Melabuhkan punggungnya. Memulakan soalan.


"Ok Puan, Pernahkah anak awak masuk wad sebelum ini?" Tanya Doktor Pelatih perempuan yang rambutnya serabut itu kepada awek saya.

"Err, rasanya doktor dah tanya soalan ni kepada saya..." Jawab awek saya.


Lalu saya bangun. Saya cakap kat doktor itu. Hey, dari tadi Doktor asyik tanya soalan yang sama kepada saya. Mulai jam 10 malam sampai sekarang, jam menunjukkan jam 11.30 malam. Saya dah tak boleh tahan dah ni.. Kenapa lah tak efisien sungguh buat kerja. Apa pun tak boleh!!

[Ini saya tak buat. Penambah perisa cerita saja. Saya dan awek saya bersabar... ]

"Doktor, doktor graduan mana? Pernahkah doktor masuk universiti atau mana-mana institusi sebelum ini?" tanya saya ingin kepastian.

[Ini saya buat. Buat muka doktor berubah. saya dan awek saya berpandangan..]




.

No comments: