19.10.11

Sekelumit kamaafan tidak meniti di bibir. OMG!



Satu pagi yang hening. Tapi bingit dengan hiruk-pikuk kenderaan. Tak henti-henti berderu-deru. Udara sekeliling bertambah tercemar. Aduhai, masuk ke saluran pernafasan penghuni bumi. Semakin lama semakin banyak kenderaan bermotor yang malalui jalan ini. Kesibukannya, mengalahkan bandaraya besar seantero dunia. Masing-masing bergegas mahu cepat dan pantas. Menyempurnakan urusan duniawi dan ukhrawi. Nampak tak, penulisan ini menyelitkan islamik agar pembaca ada keinsafan. Juga mengingati penciptaNya. Kelihatan juga gerombolan pekerja-pekerja industri berjalan kaki. Menuju ke tempat kerja. Kanak-kanak sekolah melintas jalan. Urusan pengkebumian dengan kereta mewah pun ada. Yang mati, biarkan mati. Yang hidup teruskan hidup. Pekerja-pekerja makan gaji bergegas ke tempat kerja. Seolah-olah seperti esok tiada lagi.

Macam selalu-selalu. Aku menunggang kenaikan pacuan dua roda jenama HONDA. Pagi itu memang kenderaan bermotor sangat banyak berbanding basikal dan beca. Sejurus selepas lampu hijau, aku memecut dan memulas untuk pacuan dua rodaku pergi laju dan jauh. Jauh meninggalkan semua. Jauh meninggalkan kenderaan lain. Entah kenapa pagi itu aku memecut aku pun tak faham. Silap-silap boleh kena radang pundi kencing kalau membonceng bersama aku. Barangkali inilah yang dinamakan jiwa muda bergelora untuk merempit masih ada. Padahal, tiada siapa pun mengajak aku untuk berlumba. Tiada siapa juga yang akan menawarkan hadiah yang lumayan atau gadis comel kalau aku sampai ke destinasi yang dituju dengan cepat.

Dipendekkan cerita, tiba di satu simpang tanpa lampu isyarat. Aku di lorong kiri. Di depan aku YAMAHA. Sebelah kanan aku NISSAN. Ada TOYOTA dari arah yang bertentangan telah berniat mahu masuk ke simpang. Niatnya itu, tidak diketahui oleh orang sekitar. NISSAN berhenti memberi laluan. YAMAHA juga perlahan memberi laluan. Tidak semena-mena aku yang memacu HONDA perlahan pun menekan brek secara mengejut. Nah, datang SUZUKI meluncur dari belakang melanggar aku. Aik, main belakang nampak!

Skreeeeeeeettttttt... Bam boom bang!

Terus melanggar HONDA aku. Sempat aku menoleh belakang. SUZUKI hampir terjatuh. kalau jatuh tersungkur akan aku ucap "Hei, orang berjaya banyak kali jatuh tersungkur."
Aku lihat tempat pemijaknya tercopol. Tinggal lagi nasibnya pagi itu baik, tidak jatuh di pembaringan. Dia dapat mengawal SUZUKInya. Aku mengambil posisi ke sebelah kiri jalan. Tengok-tengok juga kalau ada apa-apa terjadi. Takut juga kalau SUZUKI tadi meletakkan bom di belakang. Sabotaj ke. Khianat ke. Hasad dengki ke. Manalah tau. Aku berhenti. Aku perhati plet HONDA sedikit tergeliat. Aku membetulkan semula.

Owh... SUZUKI tadi berlalu begitu saja. Macam tiada apa yang berlaku dan tak rasa bersalah langsung. Langsung rasa tak bersalah punn.. Aku bukan mengharapkan ganti rugi waima tuntutan insurans sekalipun. Berat sangatkah kau mahu berhenti sekejap meminta maaf dengan aku. Dan aku pasti jika tiada besi box di bahagian belakang HONDAku. Pelanggaran teruk akan berlaku. Sila-silap perut kau terodok kat situ. Usus kau boleh terburai. Besi itu menyelamatkan keadaan.

Tuntasnya, tak bolehkah kau berhenti seketika. Mengetahui kedudukan sebenar. Kalau kau berani langgar aku. Kenapa pula kau tak berani meminta maaf dengan aku. Jangan khuatir, aku tak akan buat laporan polis. Macamana yang terjadi ke atas diriku. Bagi aku, kau harus bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku. Tidak semestinya kau meminta maaf kau bersalah. Manalah tau, ketika itu kau dikacau tuju-tuju atau terkena buatan orang atau fikiran kau tidak tenang. Maka, aku boleh maafkannya. Buaknkah bermaafan itu amalan mulia.

Jadi, di sini jadikan kisah ini sebagai teladan. Responsif dan reaktif kepada persekitaran. Maka, di sini aku ingin mengambil kesempatan kepada semua yang membaca tulisan ini. Maafkan aku. Kemaafan dari kalian membuang prejudis yang menyatakan kita bermusuhan. Dan tiada tikaman dari belakang. Atau tiada duri dalam daging atau gunting dalam lipatan. Maafkan aku. Aku tak tunggu Hari Raya Aidilfitiri atau Hari Raya Aidiladha untuk meminta maaf dengan kalian. Kalian juga tak perlu tunggu nak menunaikan haji baru mahu meminta maaf dengan sesiapa. Apa salahnya kita saling bermaaf-maafan dan ampun-mengampunkan. Kepada yang ingin menunaikan haji pada tahun ini. Didoakan semoga memperolehi haji mabrur. Kirimkan doa kebahagian dunia dan akhirat untukku sekeluarga.


Selamat ulang tahun yang ke-8 Nur Afiqah Saifuddin.




.

No comments: