15.4.10

Permainan satu : Eksplorelumba

Satu hari, gua diminta menghadirkan diri untuk kem pembangunan diri. Entah sape punya idea entah. Program ala-ala komando begini. Sebelum sampai di kem. Kami segerombolan ditahan untuk berbaris. Semua dikerah masuk barisan. Apa kejadahnya nak masuk barisan gua kata. Kan ke kita dalam pakatan. Kerjasama dalam segala hal. Tak cukup dengan itu, kami dikerah untuk turun ke dasar laut sesejuk negatif empat darjah celcius. Keras wo!

Tiba-tiba kami dipecah beberapa kumpulan. Ni mesti ada sekutu nak memecahkan kesepakatan kita. Gua syak. Jom kita main ala-ala explorace! Yeay! Mereka jawab dan melonjak kegembiraan macam beruk. Damn! Mereka ni main-main gua kata dalam hati. Gua tengah serius nak mampos. Boleh pulak korang memperkotak-katikkan fasi. Tangkap gambar... Tangkap gambar...! Kawan aku kata. Oit, sape suruh tangkap gambar. Fasi dah marah! Nak tangkap nantilah dulu! Fasilitator tu jawab. Lainkali ajak aku sekali, dia menambah. Kami ketawa! Hahaha... Agagaga... Kemudian, kami terpaksa mengharungi enam check point! Sampai di check point satu. Kami diberi klu. Sekerat gambar dan arahan tulisan.

Semua dalam fikiran bermain perkataan kerjasama dan komunikasi. Tanpa itu, semua tak jadi. Akhirnya kami cuba nak komunikasi dengan pemandu jalan raya. Semua tutup tingkap takut kami ragut mereka. Apa diorang tak tahu ke, hati kami tulus dan mulus. Tak ada kepekaan langsung! Gua kata di luar kereta. Akhirnya, kami telefon orang PBT suruh hantar kami. Wakaka...

Dalam hati gua kata, di pejabat ada tujuh check point terpaksa kita lalui. Satu, punch card. Dua, bilik server. Tiga, bincang KPP. Empat, bincang pegawai. Lima, bincang dan mesyuarat dengan TP. Enam, bincang dan mesyuarat dengan Dato'. Tujuh, melayan karenah pelanggan. Kesemua check point ni takde klu, cuma kena bawa tembikai je untuk santapan di kemudian hari. Itu saja. Takde tembikai pisang pun boleh. Apa ada hal! Kawan-kawan kita boleh belanja. Bukan senang nak berubah...


.

No comments: