24.3.10

Pulang lewat

Satu hari, gua pulang lewat dari pejabat. Gua orang terakhir meninggalkan ruang pejabat. Gua tutup semua suis lampu. Gua kunci semua pintu. Lalu, gua nak rekod dalam buku keselamatan. Apasal gelap. Gua pun buka balik suis. Gua tulis. Nanti pasukan pemantau tegur. Lalu cakap, tulis, tulis tulis! Gua tutup suis lampu. Gua pun bla. Malangkah kaki berderap menuju ke pintu depan lif. Ada enam pilihan pintu lif. Gua rileks..

KEMUDIAN.

Salah satu lif berhenti. Pintu terbuka. Gua masuk lif. Gua tekan tingkat LG. Memang kebiasaannya begitu. Indikator lif menunjukkan lif semakin menurun. Sampai tingkat 4. Lif berhenti. Gua jadi suspen. Lewat-lewat begini mana ada orang lagi selain pekerja cemerlang macam gua. Pintu lif terbuka. Gua tunggu. Tiada orang masuk. Gua julur kepala gua. Tengok kiri dan kanan. Kompom takde orang. Ishhh.. Gua kata. Sape pulak yang tekan.

Pintu lif tertutup. Nyaris-nyaris kepala gua tersepit. Errrkkkk!!!! Terdengar orang ketawa terbahak-bahak. Kah kah kah kah.... Damn! Dari tingkat 4 sampai LG gua turun tangga. Bukan gua takut melarikan diri. Panik.. Basah lencun gua dibuatnya. Keluar peluh jantan.


.

No comments: