28.4.10

Walaupun pahit gua telan jua

Satu hari. Gua mengalami cirit-birit yang sungguh kritikal. Ironinya, gua lemah seluruh badan akibat air keluar yang terlalu banyak. Segala sendi-sendi seluruh tubuh gua jadi lemah. Masa-masa ni lah baru nak ingat Allah. Nak makan nasi pun tak ada selera. Apatah lagi makan laksa yang orang belanja. Jauh sekali makan ayam goreng yang awek sendiri belanja. Lebih malang kawan yang kita suka tak belanja langsung! Alahai...

Di rumah, gua keluar masuk tandas lebih dari sablas kali. Lubang burit pun rasa macam nak koyak. Akibat daripada menelan ubat akar kayu yang dibeli dari thobib Cina. Sangat pahit rasanya. Pahit bukan saja terasa di lidah. Malah menyelinap masuk ke esofagus melalui anak tekak dan terus masuk ke usus. Tak cukup dengan itu terasa juga ia melekat di bibir. Lebih pahit lagi kalau dah menyentuh pankreas. Walaupun pahit gua telan jua.

Biskut tak boleh makan maaaaaaaaa... Goreng-goreng tak boleh makan maaaaaaa... Air manis tak boleh maaaaaa... Ayam tak boleh makan maaaaa... Makan bubur aje maaa... Kena banyak makan sayur. Thobib tu kata. Lu ada lase sakit-sakit punya kan. Itu mau demam la. Tak ade selela makan ma... Rasa mau baling saje kan. Malas kilija punya kan... Lu lase mau tidur aje kan...

Aik, camne thobib ni tau simptom-simptom gua. Oh ya, dia dah baca ayat gua di perenggan pertama. Ini ubat 3 jam sekali mesti mau minum. Tada excuse punya! Ok, ok..., gua kata. Pukul 8 malam gua balun. Pukul 12 gua balun. Sebagaimana ikut jada Lepas tu gua tidur, nak bangkit pukul 4 pagi bagi menunaikan solat sunat tak terdaya. Sudahnya gua bangkit jam 6 pagi.

Sampai di pejabat. Semua yang gua tengok jadi pahit. Kemudian, macam selalu-selalu gua periksa bilik server. Dah jadi kerja rutin gua. Ada mamat sound gua. Tok, afsal server asyik mati je... Gua diam. Tak boleh dok diam, kena atasi ni. Asyik berlaku je beberapa hari ni.. Gua diam. Gua kemam. Gua telan air liur sendiri. Walaupun pahit gua telan jua...


.

No comments: