13.3.06

Nenek Peduli Apa!

"Nak, tolong hantarkan nenek."
"Nek nak ke mana?"
"Nak jumpa anak. Dia berniaga kat Pasar Malam, jalan Bendahara sana tu…"
"Ada apa hal?"
"Ni hah, Nek tak dapat masuk, nak amik kunci kat dia"

Tanpa berlengah, aku menyerahkan helmet kepada nenek. Aku dah pakai. Nenek pun perlu pakai. Patuh undang-undang. Jaga keselamatan diri. Helmet aku cantik sikit. Nenek punya agak lusuh. Warna putih cap Apollo. Ada banyak kesan calar. Aku depan. Nenek belakang. Kami bergerak. Nenek memegang bahuku. Tiba di lampu isyarat semua orang perhatikan kami. Entah apa yang ditengoknya. Ada yang pandang sambil tersenyum. Ada yang pandang sambil berbisik sesuatu. Aku bingung. Tayar sudah kuperiksa. Tiada yang kempis. Motosikal semuanya elok. Side Mirror? Side Mirror memang tak ada. Lampu depan menyala. Tak ada yang kurang.

Motosikal tiba di tapak Pasar Malam. Aku meletakkannya di tempat yang betul. Nenek turun dengan penuh cermat. Aku tunggu di motosikal. Nenek lalu di depan. Wuish… Nenek? Nenek pakai helmet terbalik. Patutlah orang pandang semacam je. Tapi nenek nampak comel pakai helmet sebegitu rupa. Memang sarat muat menutup muka. Aku nak tergelak tapi terpaksa tahan. Nanti, sampai rumah aku nak gelak sakan. Nek cerita kat emak dan adik. Ini bukan salah nenek. Salah tukang pembuat helmet. Ruang muka dan ruang leher hampir sama. Muka nenek tetap selamba. Walau orang sekeliling tergelak gila. Kalau terbayang muka nenek aku boleh gelak sorang diri.



.

1 comment:

Anonymous said...

kesian nenek tu... naper la ko tak tegur dia..atau pastikan dia pakai helmetdengan betul....mungkin tu pertama kali nenek tu pakai helmet