16.3.06

Masihkah Kau Ingat

Petang itu, seperti yang dijanjikan. Kami akan bertemu di ruang legar shopping complex. Ada hal penting katanya. Tak taulah hal apa yang penting sangat sehinggakan tiada tempat lain yang dipilih. Sedangkan banyak lagi tempat lain sekitar Bandaraya itu. Restoran, kafe, gerai makan, warung semuanya ada. Bukan main banyak lagi. Entahlah, ada apa di sana... Bukannya menarik sangat. Ramai orang! Arrrgghhh... Sesak dan padat tempatnya. Aku dah pesan padanya jumpa di tempat lain tapi dia tetap berdegil dengan kepala batunya. Masih juga mahukan tempat ini. Ada sesuatu yang istimewa katanya. Ada sesuatu yang mengimbau kisah lampau katanya. Isshhh… Alasan itu yang digunakan untuk aku mengatakan sesuatu kepadanya. Pelik benar dia. Kami memang tak pernah bertemu sebelum ini. Berhubung melalui telefon berpanjangan. Sesekali berutus surat. Kalau malas nak tulis, taip. Sering berbalas e-mail. Paling tidak, main SMS je. Akhirnya, kami buat keputusan mahu berjumpa. Bertentang mata. Melihat wajah masing-masing dan saling mengenali dengan lebih dekat lagi. Zaman sekarang bukan boleh dipercayai. Kuat temberang. Kaki kelentong. Putar alam. Lain dimulut lain dihati. Lain diperut lain di kaki. Setakat yang aku tahu, dia gemar main tenis. Dalam seminggu dia berlatih tiga kali. Waktu petang. Minat kami jauh berbeza. Aku tak pandai langsung main tenis. Aku lebih minat squasy. Minat tengok je. Main pandai, tapi peraturan dia aku tak tau. Kalau main futsal bolehlah. Sudahlah… Masing-masing nak tunjuk hebat dalam arena sukan. Entah betul, entah tidak.

Perhubungan kami dah menjangkau tiga tahun. Pernah juga aku minta gambar darinya. Tapi yang diberi gambar Erra Fazira. Macamlah aku tak kenal dengan Erra. Dia dulu jiran akulah. Aku taulah. Rahsia konon. Wajahnya tak secantik mana. Tak lawa dan macam-macam lagi alasan yang diberinya. Kalau minta alamat rumahnya dia beri alamat yang palsu. Puas aku mencari katanya di Lembah Keramat tapi nama jalan yang dinyatakan tiada di situ sebaliknya di Parit Buntar. Sanggup aku menolak semua semua yang datang. Wanita yang cantik-cantik belaka. Ntahlah, belum buka selera. Aku korbankan untuknya. Aku korbankan perhubungan yang terjalin dengannya. Biarlah ada kejujuran jangan sampai kita kurang keyakinan. Aku telah memenuhi harapan untuk diriku dan untuk dirinya. Tapi sayang dia tak dengar bisik hati kecilku.

Perkara yang aku pasti tentang dia. Dia adalah seorang gadis. Jantinanya perempuan, beragama Islam. Berbangsa Melayu-Jawa. Anak kacukan katanya. Emaknya Melayu. Bapanya Jawa. Saiz kasutnya aku tak tahu apatahlagi saiz stokingnya. Tapi, sepanjang perbualan kami sebelum ini, dia pernah tersasul saiz bra yang dipakainya. Masa tu, dia terperangkap dengan soalan aku. Akhirnya dia kantoi. Adik-beradiknya empat orang sekarang. Dia anak yang kelima. Lagu yang diminati adalah lagu Shiela Majid sedangkan aku meminati Shiela on 7. Rancangan siri TV tempatan yang diminatai adalah Agro Jurnal yang ditayangkan di TV1. Dia lebih gemar masakan ibunya sendiri seperti mee bandung dan nasi ayam. Kini, dia sudah berkerjaya. Bekerja dengan kerajaan. Tempat kerjanya juga dirahsiakan. Katanya dia kerja pembantu tadbir tapi aku tak percayakan kata-katanya kerana dia sering berselindung dari kenyataan.

"Eh, U kat mana ni?"

"I dah sampai ni"

"Kat mana? Takde pun"

"Ada di tempat yang dijanjikan"
"U pakai baju warna apa?"
"I pakai sut serba hitam, berkacamata…"

Telefon diletak. Masuk ke poket.

Mataku melilau-lilau mencari kelibat dia. Atas bawah, kiri kanan, depan belakang. Katanya dia datang berdua. Bersama kakaknya. Ntah. Kalau ikut temujanji kami dia memakai baju kurung kebaya merah sedondon. Puas aku cari tapi tiada seorang wanita yang mengenakan warna yang disebutkan tadi. Susah jugak nak cari. Ramai orang ni. Penat menunggu. Aku duduk di Coffee Bean berhampiran. Dapat juga menghilangkan dahaga seketika.

"Alamak… Itukah dia" detik hati kecilku apabila terpandang dua orang wanita.
Salah seorang darinya mungkin dia dan yang berbadan dua itu kakaknya. Tapi mungkin aku silap. Kalau silap malu dibuatnya.

SMS diterima [saya dah nampak awak, tak namapak saya ke?]
SMS dijawab [saya juga nampak awak. Saya tunggu sini]

Dari kejauhan, mereka berdua rancak berbual. Mesra nampaknya. Memang sah mereka adik dan kakak. Ada jalinan hubungan keintiman. Ada kemesraan di wajahnya. Tapi aku kesian melihat kakaknya. Terpaksa temankan adiknya. Kelibat mereka makin hampir. Datang berdiri tepi. Aku diam cuba nak control hensem.

"Assalamualaikum…"

"Err… Waalaikumsalam…"

Aku berdiri, Membuka kacamata sambil melemparkan senyuman ikhlas tapi jauh. Kulihat dia menutup mulut. Kakaknya senyum sinis saja.

Ada suara kecil kecluar. Dia menoleh belakang sambil memberi isyarat sesuatu. Aku tunduk. Aku lihat. Seluar tidak dizip. Ternganga luas. Aduish… malunya. Malunya aku. Kenapa terjadi di depan dia. Mana nak letak muka. Aku pusing lalu ku tarik semula. Zip seluar.

"Apa yang dimenungkan tu?…"

"Issh.. Takdelah…"

"Tipulah…"

"Eh.. Dah lama sampai?"

Baru kuingat, tempat inilah aku dimalukan. Aku malu. Patutlah dia kata ada kisah lampau katanya. Cis, memang dia nak kenakan aku.

No comments: