17.3.06

Hari-hari Terakhir Seorang Nakhoda

Dulu aku hanya penumpang kapal ini yang gah memulakan pelabuhannya kerana ada nakhoda yang berwibawa, anak-anak kapal, kru kabin bagus. Bebas dari serangan lanun. Tiada ombak menghempas. Laut tenang saja. Setelah nakhoda itu meninggalkan kapal, selaku penumpang takkanlah aku nak biarkan ia terapung begitu saja dan karam bila ombak melanda. Jadi, sebagai penumpang aku mengambil alih tugas sebagai nakhoda. Aku belajar sendiri ilmu pelayaran. Aku gagahinya dan hadapinya dengan tabah. Banyak dugaannya. Ada ribut melanda dan ombak melambung tinggi. Ramai anak-anak kapal yang tak tahan. Terjun keluar dari kapal. Pusat navigasi kapal pun tidak memberi apa-apa bantuan dan isyarat perjalanan kapal yang aku dah kemudi. Aku tukar mana yang rosak. Aku tampal mana yang bocor. Aku tukar layarnya. Aku tambah kru kabin. Cuma tak cukup aksesori peralatan kecemasan. Akhirnya aku berjaya juga membawa kapal hampir ke daratan. Dah nampak pelabuhan. Ada ramai yang menunggu. Dah tiba masanya nakhoda lama nak terjun dari kapal. Lagipun pembuat kapal dah cari nakhoda baru untuk melayari kapal. Layar harus diganti, mana yang bocor harus ditampal. Cat semula kalau perlu.

Lagi beberapa jam, kapal ni akan tiba di daratan. Dah nampak kelibat orang yang menunggu di daratan. Melambai-lamabai menanti. Nakhoda lama buat keputusan untuk terjun ketika kapal dah nak berlabuh dan kapal dah nak menurunkan sauhnya. Lagipun, lanun-lanun dah kurang taringnya. Ada kapal tunda yang cuba nak bantu. Ada kapal selam nak beri sokong. Layarilah kapal ini dengan baik wahai nakhoda yang baru. Aku mahu mencari dan menjelajah lautan dengan kapal yang baru. Aku mahu menyelam di lautan yang tak seberapa dalam. Doakanlah nakhoda lama ini menyelam dengan selamat. Di sana pasti banyak batu karang yang indah, ikan-ikan yang bergerak bersama, rumput laut yang cantik. Pembuat kapal pastinya akan terseyum lebar jika kapalnya selamat dilabuhkan dan diletakkan di tempat yang elok.

No comments: