9.3.06

Laga Spider

Masa zaman aku dulu. Benda yang dijadikan mainan mengikut tren dan musim. Kalau musim lelayang. Semua main lelayang. Tapi, kalau nak main wau pun boleh juga. Sibuk semua bikin lelayang. Kalau musim main guli. Ada sampai yang tertelan guli. Habis, asyik leka main guli saja. Sudahnya, mak sumbat kat mulut dengan guli. Nasib baik guli. Kalau gasing?

Bercerita tentang zaman budak-budak ni. Aku tak terlepas dari secebis pengalaman yang mencuit hati. Kalau diingat kembali, boleh kecil ginjal dibuatnya. Masa itu, semua budak sebaya aku sibuk cari spider. Dalam bahasa kita disebut lelabah atau labah-labah. Untuk apa lelabah? Untuk dilagakan. Issh… bukan lelabah yang besar tu. Bukan lelabah yang ada kat dalam rumah. Spesis ni dari kalangan keluarga lelabah kecil. Tak gigit orang. Duduknya di daun yang berlipat. Kalau ada daun melekat, itulah habitatnya. Tengok nasiblah. Kekadang ada. Silap haribulan keluar ulat bulu. Ada juga keluar semut atau serangga atau yang seberadik dengannya. Bebudak ni panggil lelabah tu King bagi yang jantan. Makbon yang betina. Makbon? Sampai sekarang aku bingung mengapa mereka bagi nama Makbon. Ada kaitan dengan James Bond kot?

"Mat, ada jumpa tak?"
"Takdelah Min… Kalau adapun kecil lah…"

Kami menyelak daun di belakang rumah Pak Tahir. Habis rumah Pak Tahir, rumah Mat Diah.

"Er.. Sekarang, lelabah siapa yang jadi King?"
"Si Man punya spider. Dia ada 3 ekor, mana taknya…"

Itulah yang dibualkan hari-hari kalau dah musim spider ni tiba.

"Min.. Min… Meh kejap. Aku dah jumpa ni…"
"Besar ke?"
"Besar jugak lah."

Tanpa berlengah lagi, Min meluru kepadaku lalu menyelak perlahan daun yang berlipat itu. Selak sikit. Intip senyap. Tutup balik.

"A’ah, ya lah… Ada chance kau jadi King ni.."
"Kenapa plak?"
"Besar beb! Nampak garang. Tadi, masa aku selak nampak dia kuakkan sepitnya.
"Tipu ah.."
"Hek eleh...Ya, lah… yang kau dapat ni macam Pak Itam (gelaran ni diberi pada lelabah jantan yang warna hitam keseluruhannya dan amat jarang ditemui).
“Itu sudah pasti geng"

Pagi itu, aku dapat seekor. Min dapat seekor. Cukuplah. Petang nati kami nak jumpa si Man. Nak ajak gaduh. Bertarung siapa yang menang.

"Amacam Man, ada berani?" Aku mencabar. Min Cuma diam perhati.
"Aku tengah bagi dia makanlah. Sorrylah geng. Esok, bolehlah…” Jawab Man sambil mengelap keringat di dahinya.

Kami berdua terkejut seketika. Diam. Patutlah King dia menang sepanjang masa. Dia bagi supplement. Baru kami tahu.

"Kau bagi makan?” Tanya Min ingin kepastian
"A’ ah.. Aku bagi dia anak semut atau lelabah kecik. Anak dia"
"Ko letak kat pinggan ke?"
"Apalah kau ni… Letak depan dia je. Kalau dia lapar diterkam lah. Kalau dia kenyang dia buat bodoh je. Kalau dia puasa dia geleng kepala"
"Kau bagi minum sekali lah ye?”
"Dia macam makhluk lain juga, bagilah air liur untuk dia minum. Ludah je sikit depan dia nanti dia datang dekatlah.."
"Macamana kau tahu dia minum?"
"Habis tu… Takkanlah dia membasuh…"

Kami tersenyum. Patutlah lelabah kami cepat mampus. Tak berdaya tahan. Pagi ni dapat, esok pagi dah arwah. Membunuh namanya tu. Ada betulnya cakap si Man tu. Konkrit jawapannya. Ada unsur-unsur saintifik.

Esoknya, pertandingan bermula. Aku keluarkan lelabah. Dari kotak mancis yang disimpan. Baru sehari aku bela dah besar punggungnya. Min pun kata begitu. Aku yakin aku akan menang. Juara aku akan pegang. Aku letak lelabah aku. Man pun letak. Lelabah Man macam takut dengan lelabah aku. Selalunya bukan main lagi dia. Tunjuk taring. Tunjuk garang. Tapi kali ni dia seperti kehilangan taring berbisa. Tak seperti selalu. Sesekali menggigil. Lelabah aku makin berani menghampirinya. Tiba-tiba ada sesuatu berlaku. Seekor atas, seekor bawah. Bertindan.

"Eh, semacam je ni.." Man mula ragu. Min juga sangsi.

Kami diam seketika. Perhati lama.
"Hoi.. Ini bukan King. Ini makbonlah mangkuk… Patutlah dia tak lawan" Herdik Man memecah keheningan petang.
"Ini betul punya marah.." Aku cuba tenangkan keadaan.
"Tadi tu bukan dia lawan ke?" Min menambah soalan.
"Itu bukan lawan, itu romen (istilah ini digunakan untuk menggambarkan lelabah melakukan jimak agaknya)
"Oooh.." Jawab aku dan Min serentak.

Kami tak habis belajar dengan Man. Lelabah jantan dan betina ada bezanya. Makbon keliling matanya hitam sebaliknya King keliling warnanya putih. Taring Makbon tak sehebat taring King. Punggung Makbon lebih besar dari King. Man dah terangkan segalanya. Dia banyak input tentang lelabah. Budak kampung panggil dia 'Man Spider'.

2 comments:

Anonymous said...

selalu carik kat celah daun pandan kan?
haha..

Anonymous said...

best2..cari dalam semak belukar kat kampung dulu..kdg2 jumpa dalam pokok sireh pun ada gak..
kami bela dalam kotak kaset lama selain kotak mancis..
kalu nak bagi dia jinak bagi dia minum air liur..gerenti jinak..