1.2.06

Monolog Februari

Entri ini ditulis setelah si Kecil baru melelapkan matanya. Setelah aku menghirup ubat batuk cap ibu dan anak kali ke tiga dalam sehari. Setelah semua keadaan menjadi senyap dan sunyi. Deruan bunyi kipas meja berpusing. Dah lama tak diservis agaknya. Televisyen masih belum dimatikan lagi. Kedengaran jiran membuka pintu pagar rumahnya. Baru pulang dari kerja agaknya. Jam di dinding menunjukkan pukul 6.30. Entah pagi, entah petang. Dah lama jam tu habis bateri. Malas nak ganti. Banyak sangat jam rumah ni. Lampu kalimantang di bilik masih belum dimatikan. Memang sengaja tidak dimatikan suisnya. Sebabnya, senang nanti kalau-kalau terjaga jam dua atau tiga pagi untuk bancuh susu si kecil.

Air hingus di hidung sesekali meleleh keluar. Disedut semula. Kata orang mujarab. Malas nak bangun duduk dua tiga kali. Siang tadi, ada kejadian yang membuatkan diri ini panas membara. Bisa bikin jiwa marah. Sesekali aku berhenti menulis. Meneguk air tin minuman jus mangga produk nestle. Airnya tak sejuk. Memang tak mahu disejukkan. Siapalah agaknya yang kebas selipar buruk aku. Bukannya branded sangat. Cap ASADI je. Aku sumpah dia jadi tayar baru tahu. Keluar saja dari CC, selipar tu dah ghaib. Ada juga yang berkenan rupanya. Di luar pintu yang tinggal cuma selipar tapaknya yang dah haus. Kelihatan dah nak hampir putus. Aku tak ada pilihan lain. Terpaksa pakai selipar tu juga. Sebab tak ada selipar lain. Haram J ! Ni mesti kerja budak tadi. Tak baik menuduh tanpa bukti. Tak nampak. Tuhan saja yang tahu. Adalah balasan dariNya tu. Sepatutnya aku letak di dalam tadi. Silap juga…

Berdenyut-denyut rasa kepala ni. Rasa tak selesa menulis sambil meniarap. Aku duduk. Malam makin sunyi. Mata tak mahu nak lelap walau dah pekena ubat batuk. Lepas habis tulis ni aku tidurlah. Bisik hati kecil. Tiba-tiba, ada satu bunyi yang kuat kedengaran. Agak hampir bunyinya. Macam bunyi benda jatuh. Sah! Memang benda jatuh. Bergelimpangan. Benda tu nampak macam motosikal. Bukan macam. Memang motosikal jatuh bersama penunggangnya. Bawa laju-laju. Dah pro sangat ambil selekoh. Eloklah tu... Selekoh berpasir kat situ memang dah ramai menjadi mangsanya.

No comments: