16.2.06

Kau Datang Lagi (?)

Semalam ada datang
Katanya tak ada orang
Rupanya temberang
Musang berbulu perang

Hari ini ada temujanji dengan orang. Temujanji untuk menyelesaikan misi dan mendapatkan kata putus. Katanya kita tak perlu buat pengambilan. Kerana ia merugikan. Itu kerja Kerajaan Negeri. Walhal, ini juga projek Kerajaan Negeri. Pemajunya juga dilantik oleh Kerajaan Negeri juga secara usahasama. Projek ini penting. Projek infrastruktur melibatkan negara. Dalam masa yang sama timbul pula kos lepas. Nelayan hilang mata pencarian, kemusnahan pokok bakau, ekosistem terancam. Timbul pencemaran dan wujud kebisingan.

Hasil dari keputusan mesyuarat pertama tempohari, pemaju akur akan keputusan pengarah iaitu pengambilan balik tanah untuk jalan masuk. Banyak lot yang terlibat di kiri dan kanan jalan. Memang kena. Juruukur akan pastikan setiap inchi tanah ada nilainya. Takkanlah tak boleh bayar sedangkan projek ini berjuta-juta.

Karenah pemaju selaku pelanggan kami memang tahap cipan melampau. Ada saja yang tak kena dengan laporan. Laporan yang kami hasilkan. Salah ejaan dipertikaikan. Penggunaan ayat perlu dikawal agar tidak menimbulkan isu dan spekulasi. Tatabahasa juga dilihat. Ini macam kerja dengan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Ini betul-betul pelanggan yang mahukan kesempurnaan. Kesempurnaan yang menyusahkan diri sendiri. Dalam kiraan, dah masuk tujuh kali laporan yang diajukan dipinda. Itu belum dikira perkara yang renah-temah. Perkara yang sekecil-kecilnya.

Pernah dia minta kita untuk turun ke Seremban semata-mata menukar satu muka surat pada laporan yang telah dihantar. Semuanya ada 25 salinan. Sudah siap dibinding terpaksa dibuka semula untuk menggantikan satu mukasurat semata. Hanya salah kecil. Dia cuba nak ajar kita. Dia cuba nak permainkan kredibiliti dan kewibawaan seorang professional. Itulah satu contoh pemaju yang angkuh dan sombong. Bongkak dan takbur. Bila kita bagi nasihat agar ikut dasar Kerajaan Negeri. Selain dengan dasar yang termaktub dalam Pelan Perundangan untuk memudahkan kelulusan. Katanya itu tak penting. Kita dah berbicara dengan Pengarah katanya. Hah, tengoklah kan. Nanti aku tak nak tolong lagi kalau kau mencari.

No comments: