9.4.21

AKU TERPAKU KAU TERTUNDUK PILU (part 2)

.

Tahun akhir di IPTA. Antara yang terpilih diberi peluang untuk membentangkan projek disertasi. Pembentangan kepada pemeriksa luar (external examiner). Aku hairan. Walhal ramai sahabat yang lain tak kurang hebatnya. Namun aku tidak menolak mentah-mentah dan sahut cabaran ini. Aku anggap cabaran di dalam peluang. Peluang dalam cabaran. Walaupun Bahasa Inggeris aku bukanlah sebagus mana. "Bila lagi kita nak cuba," aku kata kepada kawan aku yang tahap Bahasa Inggerisnya piawai pelajar luar pesisir.

Seminggu sebelum pembentangan aku sibuk membuat persediaan slaid. Semua temujanji dan komitmen sosial dibatalkan. Kemudian sebagai sandaran, aku cetak slaid atas kertas lutsinar untuk digunakan ke atas projektor OHP. Manalah tau fail korup. Panik, susah nanti. Aku dah laluinya. Kalau panik tak jadi apa. Jadi Pelan B dan C aku sediakan. Bolehlah pancar di OHP nanti. Tak cukup dengan itu aku buat panel juga dengan menggunakan power point namun dicetak saiz A1. Manalah tau kalau elektrik pula tiada semasa pembentangan. Ia berguna. Ini semua luar jangka.

"What software that are you using to create these all your panels?  Tanya pemeriksa luar dari Hong Kong itu seusai pembentangan aku selesai.
"These all I'm using microsoft power point v1997 sir." Aku jawab.

Koma.

Aku keluar dari bilik pembentangan. Muka nampak macam terpancar kebanggaan. Lalu sahabat yang menunggu giliran di luar tanya.

"Wei dia tanya apa tok?"
Aku ambil bungkusan maruku ikan lalu aku makan sebelum menjawab.

"Dia nak tau korang guna software apa buat panel. Ermm kalau microsoft word kurang sikit markah kecuali buat layoutlah.."

Kah kah kah semua sahabat yang menunggu giliran ketawa berdekah memecah kesunyian. Dapat menghilangkan rasa kegugupan dan ketegangan. Aku sambung menikmati maruku ikan lagi.

Koma.

"Kenapa kau kecut sangat nak bentang dengan pemeriksa luar sampai tarik diri? Bukan susah pun." Aku cuba menenangkan sahabat aku pada sehari sebelum kejadian pembentangan. Namun apakan daya, dia memilih juga untuk menarik diri. Mentalnya sudah di set begitu. Mental koyak kalau istilah sains sukan.

Koma.

Power point bukan sekadar perisian 'single function' hati kecilku berkata sambil mengemas panel untuk dibawa keluar. Sampai sekarang aku simpan panel power point itu hasil projek disertasi. Bukan sebab ianya bagus atau infografiknya menarik sangat tapi ia menyimpan nilai estetik kekuatan mental dan punya cerita di sebaliknya.

Habis. Noktah.

.

No comments: