28.5.16

Empayar pelaburan hartanah

Saya nak berkongsi dengan semua orang yang membaca entri saya pada kali ini iaitu mengenai kejayaan saya dalam sekelip mata. Dan tidak disangka-sangka. Itulah ketentuan rezeki namanya.

Sebenarnya, ada 4 jenis rezeki yang telah ditentukan kepada kita. Satu. Rezeki yang Allah sudah jamin semua dapat. (surah Hud ayat 6). Dua. Rezeki yang diberi Allah mengikut kadar usahanya. (surah al-Najm ayat 39). Tiga. Rezeki yang Allah tambah jika kita bersyukur. (surah Ibrahim ayat 7). Empat. Rezeki yang datang secara tidak disangka. (surah al-Thalaq ayat 2&3)

Sesungguhnya rezeki datang dalam pelbagai bentuk. Pada usia sebelum menjelang 40 tahun, saya telah berjaya memiliki 5 rumah banglo setingkat di pelbagai lokasi. Empayar pelaburan hartanah saya mula berkembang.

Simpanan yang banyak belum tentu menjanjikan kemewahan. Jadi, saya ambil keputusan untuk mula menceburkan diri dalam hartanah di Ibu Kota Kuala Lumpur dan di bandar-bandar utama yang lain. Saya tak hiraukan duit simpanan yang semakin berkurangan. Apa yang penting kita perlu ada aset yang bernilai.

Dalam keadaan ekonomi semasa yang tidak menentu, sesesakli saya rasa keperitan juga untuk bertahan dalam dunia hartanah. Hampir-hampir ada hartanah saya yang terjual. Berkat kesabaran dan kegigihan saya. pelaburan saya masih bertahan. Malah empayar saya makin berkembang. Mujurlah saya ada rakan kongsi yang sanggup memberi dana kepada saya. Tidak disangka pula, ada yang ingin membeli aset saya dengan bidaan yang tinggi. Hasil pelaburan membawa banyak pulangan, saya hampir memiliki hotel, ladang, kebun, aset yang lain

Dalam satu situasi, saya hampir-hampir dipenjarakan kerana terlibat dalam jenayah kolar putih. Mujurlah kolar masih putih guna detergen yang efektif. Kes menceroboh tanah yang tidak dibenarkan juga saya pernah hadapi. .

Tapi harapan saya musnah. Hajat dan cita-cita saya hancur lebur. Cita-cita tak kesampaian. Semuanya berpunca daripada saat yang menyakitkan. Merobek jiwa dan raga saya. Punah semua.


Anak saya pijak papan SAIDINA saya. Runtuh semua rumah dan hotel yang dibina. Duit tak payah cakapla. Berterabur satu rumah. Habis semua pelaburan saya. Whoa!!



.

No comments: