30.10.14

Sesi Sembang Bersama Saiful SWorks

.

1. Apakah petua supaya dapat menghabiskan kayuhan 160km dengan jayanya? Terutamanya untuk yang pertama kali mencuba?

Tentang 160km ride . Tertakluk pada apa yang kita target - ie ranking, personal best timing dsb. Apapun, persediaan yang perlu - latihan yang cukup. Latihan yang cukup ini maksudnya - event 160km tapi in order nak bagi badan tahan dengan jarak macam tu, latihan kena lebih dari 160km macam 170 or 180km, sebab dengan cara ni, badan akan immune dengan 160km. Mungkin cara atasi rasa beban, boleh juga buat latihan jarak 160km tapi kurangkan hentian atau break. Tidak dinafikan memang susah sebab badan bila above 60km, dah mula 'goyang' tapi tak mengapa, 160km mungkin boleh buat 3 atau 4 kali stop tapi setiap kali stop cuba jangan lebih 15min, max 10mins or best 5mins. Reason - bila lama stop, heart rate akan jadi rest zone, jadi akan ambil masa nak dapat rentak macam sebelum berhenti. So kalau dapat, masa latihan kurangkan masa stop. Antara lain, speed masa latihan kita semua tahu, bila dalam peloton, tambah-tambah di awal-awal, semua tengah fresh, jadi speed akan tinggi jadi kat sini ketahanan untuk recovery cepat bila dalam group penting. So masa latihan, pastikan speed kena pelbagaikan macam 28kmh, 30kmh - maintain walaupun climb sikit, 35kmh - walaupun flat dan angin, 40kmh - walaupun flat, 45kmh to 60kmh - kalau ada attack. Tengok pada nombor memang nampak gerun tapi sebenarnya kena latihan sikit lebih untuk yang ni. Lain-lain - soal pemakanan strictly kurangkan makanan berminyak dan pedas. Sebab dua ni musuh kepada pernafasan. Jadi pada hari event, kalau boleh 1 hari sebelumnya, tak kisahlah pagi atau petang, just rollout sekejap dalam 20 ke 30km, warm up & heat skit, then malam siapkan basikal untuk esok, makan awal dan rest. Pagi event datang awal kat start line dan kalau boleh duduk di hadapan penting, sebab walaupun ada rolling start tapi kalau start dari belakang , nak kejar kat depan memang susah sebabnya kalau depan speed dalam 30kmh , yang jauh kt belakang kena pick up speed at least 35kmh to 37kmh tapi rugi sebab dah bazir tenaga, ni kira taktikal play. Tak rugi start di depan, at least bila rolling start car dah ketepi, kita boleh tengok dan belajar taktikal dari group-group lain dan untung kalau group laju macam TSG or lain-lain sebab bila kita kat depan boleh tengok diorang mcmana. Diorang tak kisah pun kita slipstream belakang tapi andai kita folo breakway diorang, satu je nak ingtkan, larat atau tidak, wajib wat kerja, rolling lead lah. Tapi bagi saya dapat tengok pun cukup lah. Itu ajalah - latihan, speed, pemakanan, persiapan 1 hari sebelum tu sahaja. Tp utk KCR, khabarnya after 30km atau 40km lpas start, climb, so jangan lupa training lah skit tambahan di bukit ya.


2. Nak tanya stamina & minuman berais, ada kesan ka?

Kalau dari pengalaman sendiri dan info dari yang lagi otai, sbnrnya tak ada effect yang boleh merudumkan sangat prestasi. Stamina sebenarnya datang dari training endurance dan rehat yang cukup. Minuman berais ni sebenarnya tak elok andai di awal pagi aja. sebabnya takut ganggu pernafasan dan heart rate je . Tapi apa yang penting dalam mencari stamina minum, protein dan rehat yang cukup. Macam saya sendiri bedal je air, cuma pagi je saya memang tak ambil ais.

3. Kalau climb ada tips training? Ke memang kena kaki besi je?

Climbing selalunya babitkan power climb 53x13/14. Mula dari bawah climb, so steady pedal n cadence. Tak perlu laju tapi padat untuk setiap 1 putaran, kiri dan kanan kaki. Kena ulang-ulang atau boleh cuba di short climb macam contoh Dragon Back. Dari bawah ambil lajak dan climb lenjan sampai atas. Recovery - turun - ulang. Yang dibagitau yang tu lah, tapi selalunya tolak 10km untuk rolling.

3. Kesedapan mengayuh tu letaknya kat mana?

Ok mcm ni. Frame - ngam ngan size = selesa dan power transfer padu. Groupset - perjalanan shifting lancar, boleh cepat bertindak bila perlu wheel - bantu dari segi aerodynamic dan jimat tenaga. Tapi kena ingat, posisi yang ergonomik dan saving jugak antara salah satu penyumbang kesedapan. Keseluruhannya, kalau saya - frame & groupset & wheel.



.

No comments: