4.5.12

Tolong bantu


Satu pagi yang hening. Saya keluar menaiki HONDA untuk ke tempat kerja. Dalam perjalanan tayar saya pancit. Saya singgah PETRONAS. Pam tayar yang kempis. Saya pam angin tak masuk. Pam rosak. Tayar makin kempis. Saya tak maki pam itu. Saya beralih ke stesen SHELL. Saya pam. Angin tak masuk juga. Saya naikkan kadar angin pada panel digital. Angin berhembus laju. Saya terkejut. Tapi saya tak melatah mencarut. Terus saya pam. Angin masuk. Tayar jadi keras. Saya bergerak dengan HONDA dengan lancar. Saya melepasi tol. Wo! Jalam sesak.

Saya lihat ada kemalangan. Ramai yang melihat dari yang menolong. Saya tak mau tergolong dalam yang melihat. Saya berhenti mahu tolong. Kemudian makin ramai yang berhenti mahu tolong. Maklumlah, wanita yang terpekik terlolong. Orang datang mahu tolong. Saya tengok dah ramai sangat. Saya beredar. Saya pun termasuk orang yang melihat. Bukan saya tak mahu tolong. Saya ada tugas di pejabat.

Tiba di pejabat. Saya 'punch card'. Tanda merah keluar. Terus saya jumpa ketua bahagian. Saya minta beliau turunkan tandatangan. Dia tanya kenapa lambat. Saya jawab seperti cerita di atas. Habis cerita saya. Kalau kita ada kemampuan, marilah kita tolong orang yang kurang berkemampuan. Tapi ada satu ketika kita kena tolong diri sendiri terlebih dahulu sebelum mahu menolong orang.



.