23.4.09

Kampung Membunga



Mereka melantik secara diktator, agar aku mengepelai Jawatankuasa Unit Latihan bagi menjayakan program 5S di sini. Maklumlah mereka nampak muka aku bengis macam polis pencen. Kejam dan keji sungguh! Oh ya, bagi mereka yang kurang arif 5S, ia adalah satu program kualiti persekitaran yang terdiri daripada sisih, susun, sapu, seragam dan sentiasa amal.

Untuk julung-julung kalinya, di bawah seliaan Unit Latihan, satu lawatan telah dirangkakan. Lawatan tersebut sambil membuat semakan kad pengenalan, memperbaharui surat beranak yang hilang dan mendaftar kematian sebagainya boleh dilakukan juga. Tempat yang dituju ialah JPN. Bukan di Putrajaya tapi di Oklohama, Jepun. Ini hasil dasar pandang ke timur.

Bagaimana program 5S mahu dijalankan di tempat saya S.U? Aku menyuarakannya. Elok dikeluarkan saja unit saya dari menyertai 5S. Sedang interior masih kelam kabut. Kekisi tingkap dimamah anai-anai. Sarang burung walit di merata sudut. Tahi kucing di atas meja. Tahi cicak di sudut setiap bilik. Pendawaian sengaja diseliratkan. Fail bersepah sana-sini. Damn it! Interior dulu baru exterior difikirkan. Aduyai... Beginilah kalau bekerja dengan orang-orang veteran yang pemikirannya mengalahkan budak-budak. A ha, aku tak maksudkan kau...

Selepas ini di bawah unit seliaan aku, lawatan sambil belajar telah dirangkakan ke Perth, Australia. Dua minggu kemudian ke Helsinki, Finland. Bulan enam ke Carora, Venezuela. Barulah mantap! Semata-mata nak belajar 5S (Sand, Sun, Sea, Sunflower, Sex). Haha! Mereka melantik secara diktator, agar aku mengepelai Jawatankuasa Unit Latihan bagi menjayakan program 5S di sini. Kejam dan keji sungguh!



.

No comments: