5.10.07

Usik-usik di bazar Ramadhan

Hari itu, saya saje suka usik-usik peniaga di Bazar Ramadhan yang saya kunjungi. Usikan pertama saya ialah begini. Memang saya dah nampak tertulis harga rojak buah di situ RM3.00.

"Rojak ni singgit erk?" saya tanya sambil acah dia.
"3 Singgit bang.." dia jawab kelam-kabut.
"Kalau 3 singgit mana lagi dua." saya balas.
"Eh, 3 singgit pulak.." dia melatah.
"Huh!" saya sengih, dia garu-garu kepala.
"Singgit 3 bang. Eh.. Eh.. Tiga hinggit bang.."

Tak tau pulak saya bahawa budak itu melatah.

Usikan kedua saya di gerai jual cendol.
"Bang, cendol dalam jug ni ada lalat. Tak jadilah saya beli..." Lalu saya beredar.

Ya, memang betul ada lalat. Abang tu jadi bengang lalu tukar cendol yang dipamerkan tu.

Usikan ketiga saya begini.
"Bang, beli bang.. Minuman Isotonic."
"Wo, apa ni?" Wo.. Sekaton Rm 10 je..."
"Ya, ya... mulah, mulah"
"Ni produk Singapore ka?"
Sambil membelek-belek tin minuman contoh yang diberi.
"Ini expired date 11 Okt 2007, Sudah expired lah."
"Cing cong cing cong...," dia tanya kawan dia.
"Ini bukan expired date. Ini best before..."
"O, best before. baik sebelum," awek aku bisik ke telinga.
"Tak payah belilah..." Dia kata lagi.
"Saya mahu beli, tapi tak tau apa rasa lah?"
"Ok, sikalang abang boleh ambil satu bagi laselah. Kalau suka esok boleh beli sekaton."
"Yeay!"

Aku dapat satu tin percuma.

No comments: