17.10.13

Draf surat kepada jiran belakang

.




Tuan,

MERAYU SUPAYA SAMPAH DI LORONG BELAKANG RUMAH DIBERSIHKAN DENGAN KADAR SEBERAPA SEGERA.

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

2. Sukacitia dimaklumkan bahawa segala sampah-sarap dan bahan buangan yang diletakkan di lorong belakang rumah tidak akan dan memang pantang pihak Majlis Perbandaran atau yang sekutu dengannya mengutip lalu membersihkannya sambil tersenyum. Semoga tuan mengambil maklum tentang perkara ini.

3. Selaku jiran yang berkongsi lorong belakang. Longgokan sampah-sarap yang dilonggokan dalam tiga beg plastik hitam serta tikar lama turut memberi kesan kepada saya. Sudah lama saya perhatikan longgokan sampah berkenaan di situ tanpa apa-apa tindakan susulan daripada pihak tuan. Sebelum ini, almari terpakai, rak pinggan, mesin basuh dan barang-barang terpakai dilonggokkan di situ namun telah diambil tindakan oleh pihak tuan. Kini, sampah berkenaan sudah lama terbiar di situ dan dalam perkiraan saya hampir dua hari raya. Hari Raya Aidilfitiri dan Hari Raya Aidiladha. Tidakkah tuan sedar bahawa longgokan sampah berkenaan dijadikan bahan mainan kucing domestik dan anjing-anjing liar yang menghidu sampah berkenaan. Tidakkah pihak tuan menghidunya? Adakah pihak tuan menunggu beruang kutub untuk menghabiskan longgokan sampah berkenaan? Tidakkah pihak tuan juga sedar kita hidup berjiran?

4. Untuk pengetahuan pihak tuan juga, tikar yang dicampakkan di tempat tersebut bakal menjadi tikar pandan terbang yang kadangkala terbang ke sana sini di rumah jiran yang lain. Pagi tadi, saya lihat tikar tersebut terdampar di tengah lorong balakang bagai nak menjamu dan menghidang tetamu yang datang. Eh, mata saya sakit, hidung saya rasa mcam ada resdung dengan kehadiran longgokan sampah berkenaan. Kalaulah tuan tidak mempunyai masa sekalipun, arahkanlah anak-anak atau isteri-isteri tuan untuk berbuat sesuatu. Tolonglah jangan mementingkan diri sendiri saja. Cantikkan rumah sendiri saja tanpa menghiraukan kepedulian jiran sekeliling. Tolonglah, utamakan tugas dari kepentingan peribadi.

5. Saya mencadangkan kepada pihak tuan, silalah berbuat sesuatu sebelum saya menelefon Guru Besar Sekolah Kebangsaan Puchong melalui panggilan luar negara. Dengan kadar sebera sagera saya minta jasa baik tuan untuk membersihkan longgokan sampah berkenaan sebelum kejadian lebih parah dan berdarah berlaku. Ini tanah air kita. Saya kira, kos pemindahan longgokan sampah berkenaan pun bukannya menelan belanja yang besar sangat. Apalah nak dikira kebersihan berbanding dengan wang ringgit. Kalau itupun tuan tak dapat nak buat. Jom ikut saya kita pergi bersihkan jiwa terlebih dahulu.

6. Semoga hajat dan teguran yang ingin saya sampaikan ini tuan dapat memahaminya lalu apabila tuan menerima saja maklumat ini. Dipohon tuan proses lantas laksanakan dengan betul. Dapat tak dapat? Okey, banyak lagi surat saya nak draf kepada jiran-jiran yang belum memahami konsep kejiranan hijau di kawasan rumah ini khususnya. Saya dahulu dengan ucapan ribuan terima kasih.

Sekian, terima kasih.

'BERKHIDMAT UNTUK NEGARA'

Yang Benar,


AHTOK ASTAKONA
Jiran Prihatin

::: Surat ini tidak perlu ditandatangani kerana dihasilkan melalui cetakan komputer berteknologi tinggi. :::

No comments: