16.3.12

Epal dengan epal

"Jangan membandingkan epal dengan oren ye. Kalau nak buat perbandingan sila bandingkan epal dengan epal, oren dengan oren." kata Pengerusi dalam pengurusan kes yang berlaku semalam.

Kes ini adalah berkenaan dengan penolakan KM daripada PBPT kepada pemaju yang tanahnya terletak di dalam kawasan petempatan yang melalui Pekan sedia ada. Tapak perayu adalah dizonkan sebagai perumahan di dalam RT yang berkuatkuasa ketika itu. Namun, hasrat tuan tanah adalah untuk memajukan sebagai kawasan perniagaan yang terdiri daripada 25 unit kedai pejabat 2 tingkat bagi keseluruhan tapak berkenaan. Oleh sebab mereka terkilan di atas keputusan yang dikeluarkan oleh PBPT yang dikeluarkan melalui Borang C(2) : Penolakan KM dengan alasan kawasan berkenaan tidak selaras dengan zon yang telah ditetapkan di dalam RT berkenaan serta nisbah bagi penyediaan kedai iaitu 1:60 adalah tidak tercapai maka perayu memasukkan rayuannya di Lembaga Rayuan.

Perayu berhujah, walaupun di dalam RT telah dizonkan sebagai kawasan perumahan. Kelas kegunaan tanah yang dibenarkan adalah perniagaan. Jadi, mengapa PBPT tolak sewenang-wenangnya seharusnya PBPT memeprtimbangkannya kerana saiz tapak cadangan kami kecil.

Responden berhujah, Dengan izin Pengerusi. Yes, memang benar di dalam RT yang berkuatkuasa adalah zoning perumahan dan aktiviti lain yang dibenarkan dengan syarat adalah perkedaian. Barang diingat, guna tanah utama haruslah perumahan bukan didominasi oleh perniagaan. Dalam kes ini, tapak perayu adalah keseluruhannya dibangunkan sebagai perniagaan. Sedangkan di dalam RT berkenaan tidak ada menyebut guna tanah utama bagi kawasan berkenaan adalah perniagaan.

Perayu sambung hujahnya. Tidakkah boleh PBPT menggunakan budi bicaranya untuk mengenepikan tentang keperluan 1 kedai nisbah 60 unit rumah. Di dalam Garis Panduan yang digunapakai pada masa ini, ada menyebut berkenaan dengan tertakluk kepada kesesuaian dan keperluan pembangunan. Di sini, apa yang dilihat ada kalausa discretion yang boleh dipertimbangkan oleh PBPT. Maknanya, tidak rigid dalam hal ini.

Responden membalas. Benar tuan pengerusi. Bagaimana kami mahu menggunakan discretion atau budi bicara kami sedang komponen utama yang dibangunkan adalah perkedaian. Budi bicara ini timbul jika perayu mempunyi tiket guna tanah perumahan then barulah ada budi bicara di situ sama ada nisbah 1:60 berupaya dikurangkan atau sebagainya.

Kes bersambung.

1 comment:

kingbinjai said...

Epal... Kalo buat air pastu campur asam boi pergh!