6.6.07

Menu sarapan pagi di hotel kurang memberangsangkan

Bangkit solat subuh. Tubuh terasa kedinginan. Penyaman udara menggigit-gigit tulang sum-sum sampai menusuk ke dalam. Grrr... grrr... Bukaannya betul-betul menghala ke tubuhku. Walhal aku berselimut tebal. Kedinginan itu dapat juga menyelinap masuk. Enak dan lena aku tidur malam tadi. Namun risaukan insan tercinta bersama dua orang puteri terkontang-kanting di rumah. Aku berpemergian dua malam.

Selesai solat Subuh. Aku menonton tv. Kau tahu sajalah, kalau di hotel. Tilamnya empuk dan biliknya sejuk akan membuatkan kau lena diulit intan. Aku belek-belek koran semalam. Tanpa disedari, aku tertidur semasa menonton TV3. Bila aku sedar kembali, bos dah keluar entah ke mana tanpa meninggalkan sebarang mesej. Lalu aku siapkan diri untuk bersarapan yang disediakan oleh pihak hotel.

Alahai, menu sarapan di hotel ini kurang memberangsangkanlah. Aku tak ada pilihan lain. Ah! bedal sajalah apa yang ada. Sudahnya, aku jamah nasi goreng kicap, cucur bawang, mee sup dan air fresh orange. Tiada lauk-pauk. Tiada roti bakar. Tiada nasi lemak. Tiada roti canai. Malam tadi, bos ajak keluar makan tapi bos tertidur. Makanya, aku jamah menu sarapan bukan kerana kesedapan tapi kerana mambayar kelaparan malam tadi. Alahai, manisnya di Kuala Terengganu. Manis lagi air teh 'O' yang aku minum sebelum check in di hotel. Ibarat tumpahnya gula ke dalam gelas.

No comments: