2.4.06

Mesyuarat Tingkap

Perakam masa dan Waktu.

Di bahu kananku menggalas beg. Tangan kiriku membimbit penyangkut baju. Baju yang siap digosok untuk bermesyuarat. Mesyuarat yang belum sudah-sudah. Kakiku melangkah mengikut tanda arah yang ditunjukkan. Lobby Hotel. Kuterpandang nama the Zon Regency Hotel by the sea. Nama ini membuat aku bingung. Bertanya di hati kecil, adakah aku salah destinasi? Sedangkan kami perlu mesyuarat di Hotel Eden Garden.

"Ni lah hotel yang En. Nak tuju. Dia tukar nama je"

"Oh ye ke ?"

"Ha’ah. Ada apa erk"

"Saya ada mesyuarat. Terima Kasih"

Aku beredar meninggalkan pengawal keselamatan yang duduk di situ. Menuju ke kaunter. Check in. Sampai di depan kaunter. Penyambut tetamu senyum. Aku membalas. Bukankah senyuman itu satu sedekah.

"Erk. Saya nak Check in"

"Nama encik"

"Under Jabatan X atas nama company Y"

"IC Encik"

Setelah semakan dibuat.

"Ini nombor bilik Encik. No. 1027, tingkat 10 ye. Ini kuncinya dan ini untuk sarapan pagi"

"Terima Kasih"

"Yup"

Aku senyum lalu beredar dan menuju ke tempat yang diberitahu tadi.

"Malam ni dah start mesyuarat"

"Aarggh… Gila betul lah diorang ni. Buat meeting waktu-waktu begini"

Siapa yang nak bentang malam ni. Tekak aku rasa perit ni. Dah tiga hari tak keluar suara. Kalau keluar pun sangkut-sanngkut. Ni kena penangan buah limau Tahun baru Cina lah. Lagipun cuaca tak menentu. Kurang minum air masak pun ada juga. Asyik meneguk air manis je. Tapi memang aku berharap Bos dapat cover. Kali ni Bos kena cover. Pembentangan ni pun dah berulang kali dibuat. Sebelum ni dengan Datuk Bandar. Benda yang sama juga. Tak tahulah.. Issh…Macam mana nak cakap dengan Bos ni. Tak jumpa lagi batang hidung Bos.

"Assalamualaikum w.b.t semua… Ada yang bukan Islam sini ?"

"Semua Islam erk…"

"Terima kasih kepada pasukan perunding, pemangku pengarah, pemangku Pengurus Projek, Hah, En. S pun ada pemangku Datuk Bandar"

Suasana bilik gamat dengan gelak tawa ahli mesyuarat

"Ok, tujuan kita mesyuarat pada malam ni. Errgh, bukan mesyuarat lah tapi lebih kepada perbincangan sebenarnya"

Tuan pengerusi memulakan bicara. Keadaan di dalam bilik kelihatan semua ahli mesyuarat mendengar dengan teliti dan penuh konsentrasi. Beberapa orang sibuk memasang dan setup komputer dan projektor untuk dipancarkan…

"Baiklah… Since semua wakil dah ada. Sebelum memulakan agenda kita flash back peristiwa dan program-program lepas di mana kalau nak diikutkan kajian ni sepatutnya dah habis."

"Macamana?"

Semua diam membatu.

"Kita tak nak benda ni tanguh-tangguh lagi. So, dalam 3 hari ni kita mesti seattlekan untuk buat keputusan dan dimuktamadkan”

"Dah lewat dah ni"

Ahli mesyuarat mengangguk-anggukkan kepala. Tanda setuju agaknya.

"Kalau tak habis dalam 3 hari ni semua Jawatankuasa kena extend hari lain atau cari masa lain untuk diselesaikan"

"Tak kiralah kau nak buat mesyuarat kat mana?"

"Kat batam ke, Kat Tg. Balai ke… As long as benda ni selesai

Heh… Heh… Tn. Hj. Z, Eh, Hj. S. Eh, Tn. Hj. Mad
Habis semua dibantainya Haji. Entah Haji dam, entah Haji mabrur. Main belasah je… Asal boleh.
"Mad, ko dah pergi haji ke?"

"Lum lagi…InsyaAllah"

"Hah… Cepat-cepatlah pergi Haji"

Walhal tuan pengerusi sendiri pun belum pergi haji juga. Kalau macam ni punya gaya tuan pengerusi. Petanda baik untuk mesyuarat. Ada chance mesyuarat habis cepat. Ada chance juga mesyuarat jalan lancar. Sementara menunggu lif, aku terdengar perbualan dua lelaki. Bukanlah maksud aku hendak mendengar perbualan orang lain. Tetapi perbualan mereka sangat menggelikan hati menyebabkan aku tidak dapat menahan diri untuk terus mencuri-curi dengar. Seorang lelaki Melayu dan seorang lagi lelaki Cina. Rasanya dari cara berpakaian, mereka datang dari golongan pertengahan. Aku kurang pasti sama ada mereka sudah berkenalan lama atau hanya beberapa minit bertemu, ketika sama-sama menunggu lif.
Kemudian, si lelaki Cina bersuara, hai… Lambat sungguh lif ni.

Lelaki Melayu itu tersenyum dan membalas kata-kata itu yang kemudiannya berlanjutan menjadi perbualan yang pada aku sungguh melucukan dan memalukan. Perbualannya lebih kurang begini.

Lelaki Melayu itu membalas, "Lif ni memang selalu ini macammaa.. kadang-kadang itu ha.. budak-budak suka tekan semua tingkat"

Lelaki Cina membalas, "ada juga orang begitu ya.. tidak fikirkan orang lain."

Lelaki Melayu, "haiya.. Lu macam baru hidup… "

Lelaki Cina itu tersengih-sengih malu sebelum terjeda beberapa ketika. Lif akhirnya terbuka. Dan dia meneruskan perbualan.

"Sekarang cuaca agak tidak dapat diduga"

Lelaki Melayu membalas, betul maa.. kadang-kadang petang hujan lor…

Lelaki Cina: Betul kadang-kadang hujan. Lebih teruk lagi banjir. Kl mudah banjir.

Lelaki Melayu: haiiya… banyak betul. Itu hari, waktu saya balik kerja.. banjir maa.. jam teruk banyak susah. Sistem perparitan kita tidak betul atau bagaimana agaknya. KL ini macam selalu kalau hujan maa.. lu tarak perasan ka? Perasan juga. Susah nak mencapai kesempurnaan dalam semua perkara. Mana ada sempurna. Haiya… hidup manyak susah lor… Hidup mudah saja, makan tidur Makan tidor bukan hidup maa.. kita kena kerja, cari duit, tatak duit apa macam mau makan?

Perbualan itu berterusan sehingga membuat aku berfikir, perbualan yang berlanjutan lebih lima minit itu tidakkan mendatangkan kesan kepada dua lelaki itu?

Aku tergelak sendiri, nah… sekarang siapa sebenarnya yang tidak mengagungkan bahasa sendiri?

1 comment:

Anonymous said...

Je suis à la recherche d'un thème Wordpress Magazine invitent les lecteurs qui te s'abonner à une newsletter. Comment puis-je savoir si un modèle peut faire ça? Quand je regarde les démos que je n'ai jamais rencontré cette fonction. Merci!.