18.4.06

Tiada Maaf Bagimu...

Kata orang kalau suka membawa duka tapi masa tu aku taklah terlalu suka. Biasa aje...
Perjalanan menaiki kereta kecil dengan jalan yang sempit dan berliku-liku memang mencabar. Dalam hati memang dah terasa ada yang tak kena. Rasa tak sedap. Tak semena-mena satu selokoh tajam menaiki bukit kereta aku dilanggar. Dilanggar dengan sukarela oleh pemandu motosikal. Sedangkan waktu itu, aku bergerak menaiki bukit. Memang perlahan giler. Mata dia entah melilau ke mana. Nak mampus budak ni. Mata tak tengok depan tapi motor berjalan laju.
Budak tu tercampak. Siapa suruh hentam kereta aku. Nasib baik tak jatuh dalam gaung. Dia dah terbaring tepi kereta. Mulanya rasa kesian, buka cermin tingkap tanya, macamana kau bawak motor ni, ada lesen tak? Kau ok ke? Aku tarik handbrake, aku buka pintu, aku keluar. Tengok bumper depan dah terperosok ke dalam. Skirting depan koyak pecah. Ni buat aku tak boleh nak sabar. Aku naik marah tahap cipan ni. Biarkan...

Aku tunggu dia bangun naikkan motosikalnya. Teruk juga. Ada yang pecah. Ada yang calar... Nasib baik kepala dia tak pecah.

Eh, budak! kau bawak motor macam mana haa? Dia tunduk bisu.

Kau ada lesen tak? Dia angguk menjawab perlahan, ada bang...

Hati aku memang dah panas, tangan tak sabar nak hentak kepala budak tu. Eeee... Geram pun ada. tapi memikirkan ada isteri anak-anak dan kengkawan dalam kereta aku tak jadi. Bukan masa sekarang nak tunjuk JANTAN dan nak tunjuk HERO. Ni saper nak ganti ni? Nak aku report polis ke?.. Tunduk dan geleng. Kawannya ada duk perhati, mungkin kawannya sedar kesalahan itu. Diam membisu. Aku tak kira, aku nak kau bayar ganti rugi ni... Ishhh... Walaupun sikit. Tapi dalam hati aku kesian sebab budak ni budak hingusan. Baru kenal dunia motosikal dan jalan. Mungkin baru dapat lesen agaknya. Di motornya masih tertampal P. WEY 5794 motor Honda EX5. Kau belilah nombor ni, aku yakin nombor SIAL. Dok tengok awek bersidai tepi jalan, diri sendiri hilang kawalan. Motor ke mana badan tak karuan. Bodoh! macam keldai.

Takpelah, Tuhan tu Maha Adil, biarkan dia pergi pasti ada pembalasan dariNya. Paling tidak kita jumpa di Padang Mahsyar kelak.

Belum tunggu pembalasan di Padang, aku dah terjumpa kawannya di tepi gerai dok sembang. Aku perasan mukanya. Perlahankan kenderaan. Aku perhati. Dia menjadi tak karuan. Ada sesuatu dia bisik dengan kawannya. Dengan perlahan-lahan dia meninggalkan meja gerai di situ. Aku yakin dia budak situ. Budak kampung tu. Pasti kita akan berjumpa. Kalau aku jumpa

TIADA MAAF BAGIMU...

No comments: