10.1.06

Surat Anakmu

Surat ini sudah lama ditulis oleh tuannya, namun begitu ianya masih belum dipos oleh penulis. Sehingga kini, penulis masih merahsiakan surat ini daripada pengetahuan ibu dan bapanya. Sekarang, penulis ingin meluahkan segala isi kandungannya untuk tatapan umum sebagai satu luahan dan restu anak kepada bondanya.

Assalamualaikum w.b.t
Ke hadapan mak dan bapak yang dikasihi…

Mak,
Pertama kali abang minta ampun dan maaf di atas segala keslahan yang telah abang lakukan selama ini sama ada yang tersurat ataupun yang tersirat. Halalkan makan minum abang.
Buat bapak dan adik-adik yang lain juga abang minta maaf…
Maafkanlah diri ini…

Mak,
Abang rasa dah tiba masanya untuk abang berdiri di atas kaki sendiri. Bukan niat di hati tidak memerlukan mak dan bapak. Maksud abang, dah tiba masanya abang berdikari dan berpijak di bumi yang nyata. Sampai bila abang nak bergantung harap dengan mak dan bapak…

Lagipun, abang rasa dengan berbekalkan pengalaman hidup dan sedikit pengalaman kerja rasanya abang cukup yakin untuk menempuh hidup ini dengan penuh cabaran dan dugaan.

Pahit jerih yang dilalui telah abang tempuhi sejak dari kecil lagi. Bukan tak menerima takdir tapi itulah ketentuan dariNya dan hakikat yang sebenar-benarnya.

Mak,
Mak dan bapak telah banyak berkorban untuk abang dan adik-adik. Abang hargai… Keputusan ini bukan dipinta tapi abang usaha sedaya yang mampu mencari peluang yang terbaik. Itupun untuk kebaikan diri ini juga. Abang yakin dengan berhijrah, manusia itu akan lebih gigih, tabah dan tahu asal-usul. Mak dan bapak pun berhijrah juga. Merantau ke negara orang. Abang pun anak perantauan. Jadi, tak salah kiranya abang merantau untuk mencari peluang yang terbaik.

Mak,
Tentang diri ini, mak janganlah risau. Abang akan kirim berita sentiasa. Abang akan jaga tingkah-laku dan tutur-kata sepanjang di tempat orang. Abang akan jaga solat. Abang akan jaga tanggungjawab abang terhadap diri, keluarga, masyarakat, agama dan negara.

Yang benar
Anakmu


.

No comments: