12.12.09

Siapa suruh

Dalam majlis yang singkat. Gua ambil kesempatan tanpa disuruh. Memberi ucapan ringkas. Seusai sesi musyawarah kerajaan langit tahap dewa. Siapa suruh buat pengumuman berani sebelum musyawarah bermula. Ucapan gua lebih kurang begini :

"Di sini saya mahu ambil kesempatan atas kalian. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua kakitangan di sini kerana melayan saya seperti raja. Disediakan rumah ala-ala istana. Bangga saya. Saya bangga! Semua baik belaka terhadap saya. Tiada yang tikam belakang. Tiada yang talam dua muka. Saya suka. Kalian pun maklum bahawa saya seronok di sini. Namun, demi karier, kerjaya dan kendiri saya. Saya minta untuk ditukarkan. Itu yang pertama.."

Mata gua mula berkaca, kata gua mula dah tak teratur. Tapi, gua kawal. Gua sambung

"Yang kedua, saya meminta maaf memohon ampun sepeuluh jari. Sepanjang saya bekerja di sini. Sepanjang saya mengurus dan mengendalikan musyawarah yang tak seberapa ini. Saya akui, segala yang buruk itu datangnya dari diri saya sendiri. Manakala, yang baik adalah datang dari Allah S.W.T. Sama-samalah kita renung-renungkan."

Muka gua mula menunduk ke bawah. Hati gua sebak. Gua lari meninggalkan masjlis. Siapa suruh... Hanya majlis kecilan gitu saja. Itu yang gua sebak tu. Tercalar pun ada. Hua hua hua.


.

1 comment:

日月神教-任我行 said...
This comment has been removed by a blog administrator.