7.12.09

Bunga-bunga

Satu petang yang redup. Kami duduk ngeteh. Melepak. Borak. Angin mula menyapa kami. Orang lalu-lalang mula memerhati kami. Alahai...

Mereka yang ada, budak 6 Teratai. Budak 6 Cempaka. Entah 6 Dahlia tak sampai-sampai. Kami pun mulakan bual bicara. Sedang kami rancak berbual, datang mamat memberi salam. Kami jawab, lalu jemput duduk untuk join. Kebetulan, depan meja gua kosong. Dia duduk. Apa khabar? Gua tanya. Budak lain, tengok saja. Malu nak bersuara. Maklumlah, pertama kali jumpa. Tapi gua buat macam biasa. Macam dah 20 tahun jumpa selalu. Kemudian. Dia menjawab sapaan gua. Khabar baik. Saya datang dari Kalimantan. Wo! Jauhnya dalam hati gua. Gua ingat gua paling jauh, Kelantan. Gua tabik la dia sanggup datang. Buat apa sekarang? Gua tanya. Bang, ini saya ada bawak cincin. Macam segala batu ada. Ini batu diambil dari dalam mulut ular. Woah!! Kami serentak rasa terkesima. Apa beza ini batu dengan ini batu? Gua soal dia macam polis. Dia jawab, Bedanya batu ini kalau diteropong dalam gelap. Dia bertukar dari coklat ke warna hijo.. Dia tunjuk. Gua cuba. Woah! Gua bagi budak 6 cempaka dia cuba. Woah! Dia kata juga. Gua bagi budak 6 Teratai, dia kata juga, Woah... Mereka kekaguman yang tak terhingga.

Dulu 6 apa? Gua tanya pada dia. Bang, saya dulu 6 Bunga Kelawang. Kah kah kah... Kami ketawa untuk menambah kebisingan sedia ada.

Satu petang yang redup. Kami duduk ngeteh. Melepak. Borak. Angin mula menyapa kami. Orang lalu-lalang mula memerhati kami. Alahai... Lalu budak 6 Cempaka. Nama kapak dia BLACK tanya pada gua. Lu jemput budak Melayu ke India ke Cina. Melayu. Gua jawab ringkas. Inilah janji melayu beb! Wakakaka...

Budak 6 Bunga Kelawang mula bingung. Budak-budak lain mula membanjir tempat. Mereka datang satu-persatu bersalaman. Kemudian. Gua kenalkan budak 6 Bunga Kelawang tu. lalu, dia tanya gua. Ini kawan wartawan abang ya? Off course! Aku jawab. Haha! Lalu dia tutup mini brifcasenya. Angkat kaki. Hati gua mula berbunga. Budak-budak mula meriuh. Bunga-bunga matahari dah mula tiba. Huhuhu...


.

No comments: