4.1.12

Definisi Tinggi


Ini TV lama. Lama TV ini. Dibeli dari kedang ABANG. Harganya RM400.00 ketika itu. Kalau dinilai harga semasa mahu mencecah RM4K. TV ini sangat tahan maki. Teknologi monitor TV masih menggunakan kanta cembung jenis kaca. Masih menggunakan wayar. Saya guna TV ini dari tahun 2007 sehingga 1433H. Lama kan?? Satu hari saya pergi kedai ATAS RAJA. Saya beli TV yang lebih kecil dari ini. Tapi sound system nya lebih canggih. Bukan kerana saya tak suka pada TV ini. Tapi mata saya naik juling bila tengok TV ini yang gambarnya melengkung.

Berbalik kepada sound system tadi. "Oit, abang nak tengok TV ke nak dengar suara dari TV." Kata awek saya. Kemudian, saya balas, "Kadang-kadang suara merdu tidak menggambarkan orang itu manis. Manakala, suara garau atau kasar kita kata rupa dia hodoh. Walhal, kita belum bersemuka dengannya. Jadi, vokal bukan sekadar rupa."

Awek saya balas. "Apa yang abang merepek ni??..."

Memang awek saya suka bahasakan saya abang.

Saya balas. "Saje.. Menghiburkan hati orang. Walaupun hati kita terbakar.. Apa salahnya..."

"Apabila kita hendak memilih telefonis atau operator. Rupa jatuh nombor dua. Suara merdu jatuh nombor satu. Sebab orang dengar suara kita bukan tatap wajah kita."


HABIS.


Ketika saya baru dilantik menjadi registerar di Mahkamah di Wilayah Selulit. Saya sering tertanya-tanya apakah faktor-faktor yang menjadi penyebab saya dipilih. Lama saya fikir. Sampai mengganggu perjalanan kehidupan saya. Kemudian, saya dapat jawapannya. Dalam Mahkamah di Wilayah Selulit. Salah satu tugas registerar adalah membacakan kes untuk disebutkan atau dibicarakan pada hari berkenaan.

Lalu saya baca, "Kes yang ditetapkan pada hari ini.. bla bla bla.."
Sambil saya baca ada kedengaran suara-suara sayu menyahut. Wow! Macam suara Jamal la. Suara jantan!

Saya tak bangga. Apatah lagi takbur. Dan tak kan pada suara atau bakat saya saya terpilih. Kalau melihat pada raut wajah pula tidaklah sehensem mana. Rupa jatuh nombor tiga barangkali. Sekali pandang orang rasa gerun kerana susah nak senyum. Tapi tapi tapi... Kini, barulah saya tahu bahawa suara saya jatuh nombor dua. Komited dan tanggungjawab jatuh nombor satu. Manakala, hati yang bersih segala-galanya.

HABIS.

Orang yang pernah mengalami dan merasai ranjau-ranjau kesusahan hidup yang pancaroba akan rasa biasa apabila sekelumit kepayahan datang kepadanya. Alah bisa tegal biasa. Manakala orang yang tidak pernah mengalami kepayahan hidup apabila kerumitan kecil datang kepadanya. Itu sudah dianggap kerumitan yang dahsyat baginya.

Tegur saya apabila saya bongkak dan sombong.


SEKIAN.

TV di atas sudah ada pembelinya. Terima kasih.


NOKTAH.


.



No comments: