19.3.09

Bulu perantau

Siapa kata saya tak suka kerja saya. Saya cinta kerja saya. Tapi, cinta lagi saya kepada keluarga dan kedua ibu-bapa saya. Hei hei., saya tak kisahlah kalau Dato' nak campak mana sekalipun. Saya bersyukur dicampakkan di negeri Tuan Guru. Sangat bersyukur. Tapi keputusan Dato' haruslah berlaku adil pada semua orang. Itu saja. Kalau Dato' boleh mempertimbangkan seseorang perempuan cantik muka licin atas alasan yang tiada di dalam pekeliling. Orang mula bertanya dengan tanda soal yang besar.

Saya tak heranlah. Kalau Dato' membuat justifikasi yang berat sebelah. Ini semua hal dunia. Kalau tak kena di sini. Esok lusa akan kena juga. Lagipun, tiada masalah bagi saya. Sebab saya memang anak perantauan. Keluarga hidup merantau mencari rezeki. Dari kecil, sebelum tumbuh bulu ari-ari. Sampai sekarang. Bulu ketiak pun dah panjang, memang saya hidup merantau. Tau-tau dah jauh saya berhijrah. Dari Riau, Kijang, Indonesia ke Pulau Batam ke Woodlands, Bkt. Batok, Singapura ke Kuala Lumpur ke Johor Bahru kemudian ke Semabok, Melaka ke Shah Alam, Selangor. Alahai... Hidup ibarat roda. Kalau rodanya besar maka pusingannya lambat.


.

4 comments:

Sis Lin said...

Dh sampai johor?nape x roger2 sis..klu x leh sis belanjer nasi ayam penyet...

Ren said...

Salam..serius benar bunyinya...sabar yer perantau.

Unknown said...

serangkap pantun untuk lu..

panjat gunung kinabalu,
nak cari daun semalu,
kirim salam tuan guru,
harap bersabar selalu.

pakai rim 17' memangla besar..

Anonymous said...

Selamat datang ke alam perkahwinan jarak jaoh...pade sesape yng telah/sedang mengalami je tau ape rase nyer...baper jam naik bas beb?