26.4.13

Hikayat (2)


"Anak sungai yang ke berapakah ini?" tanya baginda kepada bendahara.
"Ini anak sungai yang kesembilan puluh sembilan tuanku," jawab bendahara.
"Oh, jadi, kuala ni kurang satulah seratus," titah baginda.
"Kalau begitu kita namakanlah tempat ini Kuala Kurang Satu.. Tapi, oh ya panjang sangat. Kalau begitu kita pendekkan. Namakan tempat ini Kuala Kurang Sa."
Akhirnya melalui sebutan Kuala Kurang Sa itu menjadi Kangsar.

Demikianlah seperti yang diceritakan orang. Ia hanya cerita orang. Sebagai tukang cerita, ramai yang memanjangkan. Cerita yang dipanjang-panjangkan demikian adalah dongeng tentunya.

30.3.13

Forest





Kayuhan FRIM | 23 Mac 2013






.

2.2.13

Keluarga Bahagia Warga Ceria

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Dari meja ketua urusetia ingin merakamkan jutaan TERIMA KASIH kepada semua yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam menjayakan program sambutan Hari Keluarga JPBD 2013 di Taman Botani Negara Shah Alam.

Semoga semua peserta program merasai kegembiraan dan keseronokan yang maksimum pada hari berkenaan yang berupaya membahagiakan keluarga lalu membangkitkan rasa semangat untuk terus berkhidmat kepada organisasi dan seterusnya berupaya melahirkan produk dan hasil kerja yang bermutu tinggi demi mencapai visi dan misi Jabatan.

Komitmen daripada semua akan merealisasikan pelaksanaan semua program jabatan. Ibarat sel-sel kecil bekerja keras membentuk unit-unit yang kukuh bersatu padu. Lalu bergabung menjadi bahagian dan satu pasukan. Seterusnya, 'spirit' kerja berpasukan dalam Jabatan dapat direalisasikan.

Kejayaan satu lagi program jabatan ini adalah bukan kejayaan individu sebaliknya sebagai kejayaan kolektif satu pasukan dan entiti yang kukuh. Saya yakin, kalau ini dikekalkan kejayaan yang lebih besar dapat dicapai. Apa yang penting perlu dikikiskan sikap mementingkan diri sendiri dan suka mencari kesalahan orang lain. Sebagaimana dalam buku "Rules of Managerial Success" oleh Richard Templar iaitu dalam bukunya diterjemahkan melalui Rule No.1: Get them emotionally involved, Rule No.7 : Make your team better than you & Rule No. 18: Give credit to the team when it deserves it.

Oleh yang demikian, dengan rasa rendah diri sekali lagi saya ingin memberi kredit kepada urusetia Hari Keluarga JPBD Selangor 2013 yang bertungkus-lumus dalam menjayakan program ini.
Terima kasih kepada pihak pengurusan yang memberi 'lampu hijau' dan sokongan moral. Semoga semua peserta yang hadir dapat memahat kenangan terindah ini. Panjang umur boleh
kita laksanakan lagi (jika ada sumber kewangannya).

Akhir sekali, semoga kita dapat mempertingkatkan kualiti kerja dan produktiviti jabatan. Next agenda kita : persiapan SUKNA XVI, Terengganu 2013 dan Sukan Perancang dalaman Dept of Town Planning Selangor (SUPER d'ToPS).


Sekian, terima kasih
Dari meja Ketua Urusetia Program
merangkap Pengerusi KSKR JPBD Sel.
02 Feb 2013

8.1.13

Kompeten


Kejam celik (ulang 8 kali) dah masuk tahun 2013. Sedar tak sedar. Umur pun dah semakin meningkat. Amalan kita? Tepuk dada tanya Iman. Baik, pada hari ini saya tak mahu tulis panjang. Hanya ingin berkongsi kata-kata berikut :

'Ianya bukan kurang kompeten yang membinasakan organisasi. Tetapi mereka yang berjaya dan selesa dengan pencapaiannya yang selalu menghalang keadaan' - Charles Emil Sorensen.

Oh lupa pula saya.
The best preparation for tomorrow is doing your best today...

.

25.10.12

Ular dan gergaji


Suatu malam seekor ular menyelit masuk ke dalam gudang kayu. Secara tidak sengaja, ia menyusur di atas gergaji. Tak pasti gergaji cap apa. Tajamnya mata gergaji itu menyebabkan perut ular terluka. 

Ular beranggapan gergaji itu menyerangnya. Ia pun membalasnya dengan mematuk gergaji itu berkali-kali, serangan tersebut menyebabkan luka parah di bahagian mulutnya pula.

Marah dan sakit yang amat sangat, ular itu berusaha mengerahkan kemampuan terakhirnya untuk mengalahkan 'musuh' tersebut. Ia pun membelit gergaji itu sekuat tenaga. Belitan tersebut menyebabkan lukanya teramat parah dan akhirnya ia pun mati di situ.

Di saat beremosi dan marah, rasanya mudah sekali bagi kita untuk melukai dan menyakiti orang lain. Padahal kalaulah benar-benar kita sedar, sebenarnya yang akan terluka dan sakit adalah diri kita sendiri.

Maka benarlah sabda Nabi SAW yang bermaksud, "Bukanlah orang yang kuat itu orang yang menang bertumbuk, tetapi orang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal diri daripada sifat marah." 
(HR Bukhari & Muslim)



.

19.10.12

Tuntutan kentut

Kronologi Kes Tuntutan Saya


29.03.2012 Taklimat berkenaan Pakej Celcom di bilik sejuk beku tingkat 127 yang ditawarkan oleh C**om dibuat kepada lapisan pegawai melalui wakilnya iaitu Farah Wahida Ahmad Zulkfle (bukan nama sebenar), Account Manager C**om Axiata Berhad

05.04.2012 Memberi maklumbalas kepada En. Abdul Kibas (Ketua Bahagian Penternakan) mengenai pakej yang boleh diambil oleh pegawai
Saya telah memilih pakej C**om Biz Pi98 dengan kontrak 24 bulan. Phone model iPhone 4s – 32GB dengan harga USD 11,778.00

24.04.2012 Bayaran dibuat oleh saya kepada C**om melalui Maybank2u online sebanyak USD 11,778.00

25.04.2012 Resit dikeluarkan oleh C**om kepada saya yang diserahkan dengan tangan oleh Cik Farah Wahida Ahmad Zulkfle

17.05.2012 Emel dihantar kepada saya dan pegawai terlibat di atas kelewatan pihak C**om menyerahkan device kepada semua. mereka komunikasi pakai emel je maklumlah jauh..

22.05.2012 Berjumpa dengan En. Abdul Kibas untuk mengambil iPhone 4s yang telah dibayar.

23.05.2012 Menggunakan iPhone 4s

29.05.2012 En. Abdul Kibas berjumpa dengan saya menyatakan bahawa iPhone yang diberi adalah bukan model yang saya beli. iPhone diserahkan kepada saya adalah iPhone 4s – 16GB manakala saya beli adalah untuk iPhone 4s – 32GB
Saya menyemak perkara ini dan model yang diberi adalah iPhone 4s – 16GB.

30.05.2012 Saya telah emel permasalahan saya kepada Cik Farah Wahida Ahmad Zulkfle berkenaan dengan penggantian iPhone 4s – 32GB yang sepatutnya saya terima.
Daripada emel berkenaan menyatakan bahawa C**om telah menyerahkannya device berkenaan kepada En. Abdul Kibas melalui wakil yang dilantik oleh C**om iaitu SAMART i-MOBILE (MALAYSIA) SDN. BHD. (644138-V) kerana Delivery Order telah ditandatangani. Dalam masa yang sama En. Abdul Kibas menafikan bahawa dia tidak menerima device berkenaan. Farah Wahida telah forwardkan emel berkenaan kepada En. Raduwan Abd Maulud (ini nama sebenar)  melalui emelnya dwan@c**om.com.my

31.05.2012 Emel saya diforwardkan oleh Cik Farah Wahida kepada En. Raduwan Abd Maulud yang berbunyi :

Salam Boss,
Can we do anything to help my client?
Kesian gak kat dia.
Regards,
Farah Wahida Ahmad Zulkfle

06.06.2012 Saya telah memulangkan iPhone yang saya terima beserta memo kepada En. Abdul Kibas kerana device itu bukan milik saya.
Saya telah menghubungi Cik Farah Wahida tentang perkara ini.

08.06.2012 Saya telah SMS kepada Cik Farah berkenaan dengan kontrak saya dengan C**om adakah berjalan atau bagaimana sedangkan iPhone berkenaan saya tidak menerimanya
Dia memberitahu bahawa kontrak tetap berjalan. Untuk iPhone saya dia menunggu kata putus dari En. Raduwan Abd Maulud
Cik Farah mahu tolong kes ini.

15.06.2012 iPhone yang telah dikembalikan telah diserahkan kepada pegawai berkenaan. Kes iPhone saya masih menunggu approval dari En. Raduwan Abd Maulud. Jika ada apa-apa akan diberitahu kelak.
Saya minta beliau cuba selesaikan akhir bulan Jun 2012
Dia akan cuba katanya.

24 & 25.07.2012 Menelefon telefon bimbit (019-3782275) Cik Farah tetapi tidak berangkat
07.08.2012 Menelefon telefon bimbit Farah sekali lagi tidak berangkat
Menelefon di pejabatnya juga tidak berangkat. Disambungkan kepada En. Raduan. En. Raduan memaklumkan masih belum mempunyai apa-apa maklumbalas daripada syarikat yang membuat penghantaran iPhone untuk C**om. Beliau telah terima emel daripada En. Abdul Kibas. Kedua-dua pihak tidak mahu mengaku kesilapan.

Saya memfailkan tuntutan ke Tribunal Tuntutan Pengguna Shah Alam
Saya menuntut iPhone 4s – 32GB dan kos kerugian yang dialami saya.

Yang Benar,



……………………………

AHTOK ASTAKONA
Vokalis Kumpulan
Tulang Anjing Hitam Pekat